ΥΨΗΛΗ ΤΑΣΗ

Ηλεκτρονικό Περιοδικό της Συνέλευσης «Ανοιχτό Κύκλωμα Ηλιούπολης»

Οι απαντήσεις της «ΗΛΙΟΥ-Πόλις, Ανθρώπινη Πόλη» στο προεκλογικό ερωτηματολόγιο της «Υψηλής Τάσης».

1. Το σχέδιο Προεδρικού διατάγματος για την προστασία του Υμηττού επιτρέπει βλαπτικές παρεμβάσεις στο οικοσύστημα. Δυνατότητα μείωσης του δασικού χώρου για «κοινωφελείς» εγκαταστάσεις, μέχρι και ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και αγροτική εκμετάλλευση τη στιγμή που εν όψει και των καταστροφικών πυρκαγιών αυτό που χρειαζόμαστε είναι μηδενική πλέον επέκταση της πόλης. Πώς σκοπεύετε, έγκαιρα, να αντιδράσετε;

Το όρος του Υμηττού, εδώ και πάνω από 40 χρόνια, αποτελεί, με σωρεία νομοθετικών κειμένων, προστατευόμενο ορεινό δασικό σχηματισμό.

Εν προκειμένω, κρίνουμε πως αξίζει μια σύντομη ιστορική επισκόπηση του πλαισίου που διέπει την προστασία του Υμηττού μέχρι και το υφιστάμενο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος. Έτσι, το 1978 προωθήθηκε στα πλαίσια της ανασυγκρότησης του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος της χώρα μας, ένα πρωτοποριακό για την εποχή του Προεδρικό Διάταγμα για την Προστασία του Υμηττού. Στα πλαίσια αυτού του Π.Δ., το μεγαλύτερο μέρος του ορεινού όγκου κηρύχθηκε Ζώνη Α’ απόλυτης προστασίας, ενώ οι εγγύτερες προς τους υφιστάμενους δήμους περιοχές του βουνού, χαρακτηρίστηκαν Ζώνη Β’ όπου επιτρέπονταν η δόμηση εγκαταστάσεων κοινωνικού εξοπλισμού (Σχολεία, αθλητικά και πολιτιστικά κτίρια, εγκαταστάσεις υγείας, πρόνοιας κλπ.). Το σημαντικότερο ωστόσο επίτευγμα του Π.Δ. του 1978 ήταν η πλήρης απαγόρευση δόμησης κατοικιών. Τις επόμενες ωστόσο δεκαετίες, αυτό το πλαίσιο προστασίας του Υμηττού, ουσιαστικά ανατράπηκε. Αναπτύχθηκε εκτεταμένη αυθαίρετη δόμηση κατοικιών από ιδιώτες, ακόμη και σε περιοχές που θεωρούνταν ως δασικές και διακατεχόμενες. Παράλληλα, από τη δεκαετία του ’80 καταγράφονται επανειλημμένες πυρκαγιές στον Υμηττό, οι οποίες αταστρέφουν εκτεταμένες δασικές περιοχές, μετατρέποντας σταδιακά το βουνό σε «κρανίου τόπο» και δίνοντας την δυνατότητα αυθαίρετης αλλαγής χρήσης και δόμησης χιλιάδων παράνομων κατοικιών.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, θεωρήθηκε αναγκαία η τροποποίηση του Π.Δ. του 1978, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η δυνατότητα νομότυπης και αυθαίρετης δόμησης κατοικιών στον Υμηττό και να περιοριστεί η δόμηση κοινωφελών εγκαταστάσεων. Το 2011 εγκρίνεται ένα νέο Π.Δ., το οποίο επιχειρεί να αντιμετωπίσει τις ανεξέλεκτες νομότυπες ή παράνομες οικιστικές επεκτάσεις (ιδιωτικές κατοικίες, δημοτικές εγκαταστάσεις κ.ά) και να κλείσει τα «παράθυρα» του προηγούμενου Προεδρικού Διατάγματος, τα οποία έφεραν το μεγαλύτερο μέρος της ευθύνης για την παράνομη οικοδόμηση στις ζώνες προστασίας του Υμηττού. Η προστατευόμενη περιοχή του βουνού αυξήθηκε και η Ζώνη Α΄ επεκτάθηκε σχεδόν πάνω από το 90% της προστατευόμενης περιοχής, απαγορεύοντας οποιαδήποτε χρήση και δόμηση σ’ αυτή. Επιπλέον απαιτούσε την καταμέτρηση των αυθαίρετων κτισμάτων και την κατεδάφιση αυτών για τα οποία είχε εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση.

Βεβαίως, το αυστηρότερο καθεστώς προστασίας, μη αφήνοντας περιθώρια σε πολλούς μικροϊδιοκτήτες αυθαιρέτων και Δημάρχους που απέβλεπαν στη νομιμοποίησή τους, είχε

n

σαν αποτέλεσμα την προσβολή του ΠΔ στο ΣτΕ. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, το ΣτΕ ακύρωσε το ΠΔ στους Δήμους που είχαν προσφύγει, όχι γιατί διαφωνούσε επί της ουσίας αλλά γιατί η διαδικασία έγκρισής του θα έπρεπε να προχωρήσει με τη σύνταξη Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και όχι απλής Μελέτης Περιβαλλοντικών

n

Επιπτώσεων, δεδομένου ότι ο Υμηττός επηρεάζει τους κατοίκους ολόκληρου του

n

Λεκανοπεδίου Αττικής.

nn

Τελικά, τον Ιούλιο 2020, κατατέθηκε στο ΥΠΕΝ η ΣΜΠΕ για τον Υμηττό με την οποία

n

επιδιώκεται η νομιμοποίηση κάθε είδους οικιστικών αυθαιρεσιών από ιδιώτες ή δημόσιους

n

φορείς (Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης -ΚΥΤ, Νεκροταφεία, Σταθμοί Μεταφόρτωσης

n

Αποριμμάτων κλπ). Τον Αύγουστο του έτους εκείνου, ολοκληρώθηκε η διαδικασία της

n

λεγόμενης «διαβούλευσης» της ΣΜΠΕ, ενώ λίγο αργότερα δόθηκε στη δημοσιότητα το

n

σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τον Υμηττό.

nn

Ένα σχέδιο προεδρικού διατάγματος με το οποίο νομιμοποιείται το υφιστάμενο, και

n

μάλιστα, αναβαθμίζεται Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης στα όρια των Δήμων Ηλιούπολης

n

–Αργυρούπολης, ενώ επίσης οι ζώνες προστασίες του Υμηττού συρρικνώνονται με

n

αποτέλεσμα να επιτρέπονται πλέον κατασκευές που ως σήμερα απαγορεύονταν.

n

Ως ΗΛΙΟΥ-Πόλις, Ανθρώπινη Πόλη, διεκδικούμε τη διατήρηση του καθεστώτος αυτού

n

και φιλοδοξούμε να αποκρούσουμε τους όποιους σχεδιασμούς (από όπου και αν

n

εξυφαίνονται) για αλλαγή χρήσης στις παρυφές του βουνού. Γι’ αυτό, ακριβώς, το λόγο,

n

προτάσσουμε:

nn

– Διασφάλιση του δημόσιου και δασικού χαρακτήρα του βουνού. Ολόκληρος ο

n

ορεινός όγκος του Υμηττού οφείλει να διέπεται από συγκεκριμένο πλαίσιο

n

προστασίας, όπου επιτρέπονται μόνο έργα διαχείρισης και προστασίας του

n

οικοσυστήματος.

nn

– Μέλη της Δημοτικής μας Κίνησης, από κοινού με φορείς και συλλογικότητες της

n

Ηλιούπολης, έχουν ήδη στείλει επιστολές στα αρμόδια Υπουργεία περί αντίθεσής

n

μας στο νέο ΠΔ

nn

– Έχουμε ήδη μελετήσει διεξοδικά το υπ’ αριθμ. 146/2022 Πρακτικό Επεξεργασίας

n

του Συμβουλίου της Επικρατείας που εκδόθηκε στο πλαίσιο του προληπτικού

n

ελέγχου του σχεδίου του εν θέματι προεδρικού διατάγματος, και είμαστε έτοιμοι

n

να προβούμε στις αναγκαίες νομικές ενέργειες όταν χρειαστεί

nn

-Εκτιμούμε πως πρέπει να έρθουμε άμεσα σε επαφή με όμορους δήμους για τη

n

συγκρότηση επιστημονικής επιτροπής, με σκοπό την κατάθεση αίτησης ακύρωσης

n

κατά του σχεδίου προεδρικού διατάγματος.

nn

-Σκοπεύουμε να πιέσουμε τους αρμόδιους φορείς για λήψη νέας νομοθετικής

n

πρωτοβουλίας (σε αρμονία με την ισχύουσα νομοθεσία, τις αποφάσεις του

n

Συμβουλίου της Επικρατείας και τους στόχους που έθετε το Π.Δ. του 2011 για το

n

δημόσιο συμφέρον και τις κοινωνικές ανάγκες) με στόχο τη σαφή οριοθέτηση των

n

χρήσεων γης στον Υμηττό, με σεβασμό στην περιβαλλοντική νομοθεσία και όχι με

n

αποσπασματικές λύσεις που κρύβουν το πρόβλημα κάτω από το χαλί.

nn

– Λαμβάνοντας υπόψη και τις καταστροφικές πυρκαγιές, θεωρούμε πως απαιτείται

n

άμεσα η εκπόνηση μελέτης, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, περί της

n

δυνατότητας θωράκισης του υπάρχοντος δάσους και γραμμικές παρεμβάσεις

n

αναδάσωσης με είδη πυράντοχα, όπου το επιτρέπουν οι εδαφικές συνθήκες.

n

Διαχείριση του πευκοδάσους με αραιώσεις και διευκόλυνση των πλατύφυλλων

n

ειδών, που συμπεριφέρονται καλύτερα στη φωτιά.

nn

Ο Υμηττός δεν είναι «αστικό πάρκο», αλλά ορεινός δασικός σχηματισμός. Είναι αναγκαία η

n

προστασία και ανάπτυξη του δασικού οικοσυστήματος του Υμηττού, με στόχο την

n

οικολογική του ανόρθωση και τη σύνδεσή του με τις λειτουργίες του αστικού ιστού. Έχουμε

n

εργαστεί για αυτό, και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε.

nnn

2. Η τεχνική υπηρεσία του Δήμου εισηγήθηκε (ευτυχώς χωρίς ανταπόκριση προς το παρόν) την ένταξη στο σχέδιο πόλης πολλών οικοδομικών τετραγώνων με αυθαίρετα στα όρια με τον Υμηττό, προτείνοντας ουσιαστικά να κρυφτεί το βουνό πίσω από ένα τείχος πολυκατοικιών. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το θέμα στο μέλλον;

nn

Μια σοβαρή Δημοτική Αρχή οφείλει, στο συγκεκριμένο ζήτημα, να στοχεύει διττά:

n

αφενός στην προστασία και ορθή διαχείριση του ορεινού όγκου του Υμηττού (με δράσεις

n

ανάδειξης του χαρακτήρα του, αλλά και διατήρησης της φυσιογνωμίας του), και αφετέρου

n

στον ορθολογικό χωρικό σχεδιασμό της συγκεκριμένης περιοχής (με σεβασμό στην

n

ταυτότητά της).

nn

Ως εκ τούτου, η συγκεκριμένη πρόταση (η οποία δεν προχώρησε, και κατά τη γνώμη

n

μας δεν πρόκειται να υλοποιηθεί), αντιβαίνει στην προαναφερθείσα λογική. Είναι σαφές

n

ότι η οικιστική επέκταση εις βάρος δημοσίων δασικών εκτάσεων δεν μπορεί να γίνεται

n

ανεκτή. Αντιθέτως, θα πρέπει να βρεθούν οι τρόποι εκείνοι ώστε η ήδη πραγματοποιηθείσα

n

δόμηση να λάβει έναν χαρακτήρα πιο ήπιο.

nn

n

3. Εδώ και τέσσερα χρόνια ο Προφήτης Ηλίας έχει αιχμαλωτιστεί μέσα σε μια αυθαίρετη υπερκατασκευή με σκοπό την κατεδάφισή του. Η δικαστική διαδικασία τελείωσε, η υπερκατασκευή είναι κατεδαφιστέα, ωστόσο το «μπαλάκι» της κατεδάφισης καλά κρατεί. Τί πρέπει να κάνει ο Δήμος, όπως έχουν κάνει άλλοι Δήμοι αντίστοιχα, ώστε να ανακτήσουμε το παραδοσιακό μας ξωκλήσι;

nn

Όπως γνωρίζεται, η Δημοτική μας Κίνηση ΗΛΙΟΥ-Πόλις, Ανθρώπινη Πόλη

n

πρωτοστάτησε, μαζί με κινήσεις πολιτών και συλλογικότητες της Ηλιούπολης, στον αγώνα

n

για την κατεδάφιση του παράνομου κτίσματος στον προφήτη Ηλία. Με νομικές ενέργειες,

n

αλλά και στο επίπεδο των καθημερινών κοινωνικών αγώνων. Τελικά, επιτύχαμε το

n

περιμετρικά του παλαιού εξωκλησιού του Προφήτη Ηλία κτίσμα, υπό μορφή κελύφους

n

εσωκλείοντας το παλαιό παραδοσιακό εκκλησάκι, να χαρακτηριστεί από πληθώρα

n

διοικητικών αρχών ως αυθαίρετο. Μάλιστα, δυνάμει της με αριθμ. πρωτ. 1824/15-4-2020

nn

Απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (Διεύθυνση Δασών

n

Ανατολικής Αττικής) αποφασίστηκε η απομάκρυνση – κατεδάφιση της εν λόγω κατασκευής,

n

ενώ αρμόδια για την εκτέλεσή της ορίστηκε η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού

n

Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.

n

Δυστυχώς, έκτοτε δεν έχει γίνει το παραμικρό από την παρούσα Δημοτική Αρχή. Για

n

εμάς, η διασφάλιση της προστασίας του περιβάλλοντος, και δη του Υμηττού ως περιοχή για

n

την οποία ισχύει ένα πολύ συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο, αλλά και η υπεράσπιση της

n

πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης μας (της οποίας το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία

n

αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα) θα έπρεπε να αποτελούν ζητήματα ύψιστης

n

προτεραιότητας. Για το σκοπό αυτό,

nn

– Υλοποιούμε άμεσα την απόφαση κατεδάφισης του παράνομου (υπό μορφή

n

κελύφους) κτίσματος περιμετρικά του παλαιού εξωκλησιού του Προφήτη Ηλία.

n

Εκπονούμε μελέτη με τη συνδρομή της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου για την

n

άμεση κατεδάφισή του. Μέχρι τότε, λαμβάνουμε μέτρα για τη σφράγιση του

n

ξωκλησιού και απαγόρευση οποιασδήποτε τελετής, καθώς υφίσταται κίνδυνος

n

ατυχήματος. Η αδράνεια της παρούσας Δημοτικής Αρχής είναι εξωφρενική.

nn

– Το ξωκλήσι του Προφήτη Ηλία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής

n

κληρονομιάς της πόλης μας και πρέπει να προστατευθεί. Για το σκοπό αυτό, και

n

μετά την κατεδάφιση του αυθαίρετου κτίσματος, καταθέτουμε πλήρη πρόταση

n

στην Εφορία Νεότερών Μνημείων ώστε το παλαιό ξωκλήσι να χαρακτηριστεί ως

n

τέτοιο και να τεθεί υπό το εν λόγω πλαίσιο προστασίας.

nn

– Λαμβάνουμε μέτρα για τη σφράγιση της πόρτας που οδηγεί στο βουνό και στο

n

ξωκλήσι, ώστε να μην είναι δυνατή η είσοδος οχημάτων.

nnn

4. Παρά την απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας για απομάκρυνσή του, το παράνομο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης συνεχίζει να λειτουργεί στον δασικό χώρο μας χώρο, απειλείται μάλιστα και η επέκτασή του. Τί σκοπεύετε να κάνετε για την απομάκρυνσή του;

nn

Το ζήτημα του ΚΥΤ συμπυκνώνει τα δύο βασικά προβλήματα της Ηλιούπολης. Από τη

n

μία το περιβαλλοντικό – χωροταξικό – πολεοδομικό και από την άλλη το θέμα της δημόσιας

n

περιουσίας.

nn

Α. Περιβαλλοντική – χωροταξική πτυχή

nn

Ήδη, κατά το παρελθόν (υπ’ αριθμ. 67/1998 Πρακτικό Επεξεργασίας Συμβουλίου της

n

Επικρατείας και απόφαση Ολομέλειας ΣτΕ), είχε κριθεί πως η εγκατάσταση του ΚΥΤ δεν

n

είναι συμβατή με τη χρήση γης που υπάρχει για τον Υμηττό. Χαρακτηριστικό της απόφασης:

nn

«στ. Διά της παρ. 2 περ. ε’ του άρθρου 2 του σχεδίου επιτρέπεται η κατασκευή Κέντρου

n

Υπερυψηλής Τάσεως της ΔΕΗ εις ακίνητον ευρισκόμενον εντός της Β’ Ζώνης προστασίας

n

του Υμηττού εις τα διοικητικά όρια των δήμων Αργυρουπόλεως και Ηλιουπόλεως απέχον,

n

ως προκύπτει εκ των στοιχείων του φακέλλου, 60 μόλις μέτρα από του εγκεκριμένου

n

σχεδίου πόλεως. Περαιτέρω διά του άρθρου 3 παρ. 1 του σχεδίου επιτρέπεται εντός των

n

ορίων των ζωνών προστασίας (Α, Α1 και Β) η διέλευσις γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικού

n

ρεύματος υψηλής τάσεως. Και αι διατάξεις αύται είναι διαγραπτέαι και την

n

αποκατάστασιν της οικολογικής ισορροπίας του Υμηττού. Και ναι μεν το άρθρον 24 του Ν

n

2516/ 1997 (Α. 159) περιέλαβε διατάξεις πανομοιοτύπους σχεδόν προς εκείνας των άρθρων

n

2 παρ. 2 περ. ε’ και 3 παρ. 1 του υπό επεξεργασίαν σχεδίου, αι διατάξεις του εν λόγω

n

άρθρου όμως είναι διά τους ρηθέντας λόγους ανίσχυροι ως παραβιάζουσαι το περί

n

προστασίας του περιβάλλοντος άρθρον 24 του Συντάγματος.»

n

Για το λόγο αυτό, αναλαμβάνουμε τις εξής πρωτοβουλίες:

nn

– Απαιτούμε την απομάκρυνση του ΚΥΤ, με βάση την τήρηση της νομιμότητας και τις

n

ομόφωνες αποφάσεις του δημοτικού συμβουλίου. Εξετάζουμε το ζήτημα

n

προσφυγής στο Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας.

nn

– Καταθέτουμε άμεσα αίτηση ακύρωσης κατά του νέου προεδρικού διατάγματος με

n

το οποίο νομιμοποιείται και επιτρέπεται η αναβάθμιση του υφιστάμενου ΚΥΤ. Η

n

προτεινόμενη, από την κεντρική Διοίκηση, λύση περί κλειστού τύπου δεν είναι

n

ικανοποιητική. Η λύση περί υπογειοποίησης του ΚΥΤ εναπόκειται στη διακριτική

n

ευχέρεια της ΑΔΜΗΕ ΑΕ., και είναι σαφές πως δεν πρόκειται να υλοποιηθεί.

nn

– Αναλαμβάνουμε την άμεση εκπόνηση μελέτης που θα αποδεικνύει πως

n

υπάρχει εναλλακτική του ΚΥΤ λύση ώστε να καλύπτονται οι ενεργειακές ανάγκες

n

της πόλης μας.

nn

– Στόχος μας αποτελεί η δημιουργία χώρου πρασίνου σε ολόκληρη την έκταση που

n

σήμερα καταλαμβάνεται από τις εγκαταστάσεις της ∆ΕΗ / ΑΔΜΗΕ.

nn

– Θα πρέπει, κατά τεκμηριωμένο και επιστημονικό τρόπο, να εξεταστούν ζητήματα

n

υγείας που σχετίζονται με τη λειτουργία του υφιστάμενου ΚΥΤ (πόσω μάλλον με την

n

προτεινόμενη αναβάθμισή του). Απαίτησή μας είναι να γίνονται τακτικοί έλεγχοι –

n

µετρήσεις της ακτινοβολίας από τον ∆ηµόκριτο και τα αποτελέσµατα να

n

ανακοινώνονται δηµόσια σε τακτά χρονικά διαστήµατα.

nn

Β. Πτυχή δημόσιας περιουσίας

nn

Προτάσσουμε την άμεση συγκρότηση επιστημονικής ομάδας που θα εξετάσει με ενάργεια

n

το ιδιοκτησιακό καθεστώς της έκτασης στην οποία βρίσκεται το ΚΥΤ. Θεωρούμε πως

n

μπορεί να γίνει προσπάθεια διεκδίκησής της εν λόγω έκτασης από την ΑΔΜΗΕ ΑΕ προς

n

όφελος των δημοτών της Ηλιούπολης.

nn

Η αδράνεια και φοβικότητα των προηγούμενων Δημοτικών Αρχών προς το ζήτημα αυτό

n

είναι επιβλαβής για την πόλη. Μπορούν να γίνουν νομικές ενέργειες με σκοπό την άρση της

n

απαλλοτρίωσης που είχε γίνει υπέρ της ΔΕΗ (της οποίας η ΑΔΜΗΕ είναι διάδοχος) και την

n

επιστροφή της έκτασης στο Ελληνικό Δημόσιο.

nn

Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα του ΚΥΤ είναι απαραίτητο να αποσυνδεθεί από το θέμα του

n

κοιμητηρίου.

nnn

5. Στην ίδια περιοχή (δασική και αναδασωτέα) συνεχίζει να λειτουργεί «προσωρινά» γκαράζ και Σταθμός Μεταφόρτωσης Σκουπιδιών του Δήμου. Ποια είναι η πρότασή σας για εγκατάστασή τους σε άλλους χώρους, όπως έχουν κάνει άλλοι Δήμοι που δεν έχουν την ευλογία της γειτνίασης με το βουνό;

nn

Η λειτουργία του ΣΜΑ γίνεται με διαδοχικές νομοθετικές πράξεις που παρατείνουν,

n

κατά παρέκκλιση, το ισχύον καθεστώς. Θα πρέπει να εκπονηθεί άμεσα μελέτη

n

μετεγκατάστασης και ταυτόχρονα πρόταση για μελέτη δημιουργίας μονάδας

n

βιοαποβλήτων, όπως προβλέπεται και στο ΤοΣΔΑ, με σκοπό τη βέλτιστη δυνατή λύση στο

n

θέμα.

nn

Συγκεκριμένα, ο ΣΜΑ Ηλιούπολης βρίσκεται σε έκταση που εμπίπτει στο κανονιστικό

n

πλαίσιο του ΠΔ για την προστασία του όρους Υμηττού στη Ζώνη Β – Περιφερειακή ζώνη

n

προστασίας. Σύμφωνα με το άρθρο 92 του Ν. 4685/20 (ΦΕΚ 92/Α/7-5-2020), εγκρίθηκαν

n

στους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής θέσεις για τη προσωρινή λειτουργία Σταθμών

n

Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στα σημεία όπου ήδη λειτουργούσε σήμερα

n

μεταφόρτωση κάθε μορφής. Για το Δήμο Ηλιούπολης εγκρίθηκε η θέση αυτή για

n

προσωρινή λειτουργία του ΣΜΑ. Η προσωρινή λειτουργία του ΣΜΑ επιτρέπεται από τη

n

δημοσίευση του Ν.4685/20 έως τον καθορισμό χώρου προοριζόμενου για τη χρήση αυτή

n

είτε με έγκριση ή τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου, είτε με τροποποίηση ΓΠΣ ή με

n

έγκριση ΤΧΣ και μέχρι τρία (3) έτη.

nn

Εντός των εγκαταστάσεων του ΣΜΑ βρίσκονται και λοιπές υποδομές του Δήμου όπως

n

το αμαξοστάσιο, το συνεργείο οχημάτων, πλυντήριο, σιδεράδικο επισκευής κάδων,

n

γραφείο & αποθήκη ηλεκτρολογικού τμήματος, χώρος συντήρησης & αποθήκευσης υλικών κηπουρών, υπαίθριοι χώροι στάθμευσης οχημάτων, καθώς και τα γραφεία της Δ/νσης

n

Περιβάλλοντος.

nn

Είναι σαφές πως το υφιστάμενο καθεστώς δεν μπορεί να συνεχιστεί. Άλλοι Δήμοι που

n

δεν συνορεύουν με το βουνό, όπως πχ. Ο Αγ. Δημήτριος, η Νέα Σμύρνη κλπ έχουν ήδη βρει

n

λύσεις. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει να κινηθούμε και εμείς.

nnn

6. Για την περιφερειακή Κατεχάκη-Αλίμου φαίνεται να προκρίνεται η λύση (που εδώ και πολλά χρόνια πρότειναν τα τοπικά κινήματα) της σήραγγας Καρέα-Βουλιαγμένης. Βέβαια η σκοπιμότητα σήμερα των αρμοδίων είναι σαφής. Πρόκειται για την εξυπηρέτηση της νέας πόλης στο Ελληνικό. Η διώροφη κατασκευή, χωρίς δυνατότητα διέλευσης φορτηγών, και με διόδια, κινδυνεύει να κλείσει το θέμα αρνητικά και οριστικά. Ποια πρέπει να είναι η έγκαιρη αντίδραση του Δήμου;

nn

Ομοίως, το θέμα της Αστικής Σήραγγας είναι ζήτημα με το οποίο ως Δημοτική Κίνηση

n

ασχολούμαστε εδώ και δεκαετίες. Είχαμε εναντιωθεί στην τότε πρόταση περί διάνοιξης

n

σήραγγας μέσω του Υμηττού, και είχαμε αντιπροτείνει την καινοτόμα, για την εποχή της,

n

πρόταση για τη δημιουργία Υπογειοποιημένης Αστικής Σήραγγας κατά τρόπο φιλικό προς

n

το περιβάλλον και τους πολίτες, με σκοπό τη διευθέτηση του χρόνιου προβλήματος

n

διχοτόμησης της πόλης. Ήμασταν οι πρώτοι που είχαμε επισημάνει πως η επέκταση της

n

Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού πρέπει να γίνει με υπόγεια χάραξη προς τη λεωφόρο

n

Βουλιαγμένης με σήραγγα, μη διαταράσσοντας έτσι την οικολογική ισορροπία του Υμηττού.

n

Περαιτέρω, ως Δημοτική Κίνηση έχουμε τονίσει πάμπολλες φορές την αναγκαιότητα

n

εκπόνησης μιας συνολικότερης κυκλοφοριακής μελέτης, που αφενός θα λαμβάνει υπόψη

n

τις ιδιομορφίες της περιοχής, αλλά και που αφετέρου θα λειτουργήσει ως μοχλός πίεσης

n

για τα όσα σχεδιάζονται από την κεντρική Διοίκηση (ή και επιχειρηματικά συμφέροντα),

n

παραγνωρίζοντας τις τοπικές ανάγκες. Η Ηλιούπολη εξελίσσεται σταδιακά σε βασικό

n

μητροπολιτικό κέντρο της νοτιοανατολικής Αττικής. Εξ όσων γνωρίζουμε, δεν υπάρχει

n

ουδεμία επικαιροποιημένη κυκλοφοριακή μελέτη που να λαμβάνει υπόψη αυτόν τον

n

παράγοντα και την παρούσα συγκυρία, και δη τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα.

nn

Λαμβανομένων αυτών υπόψη, ο Δήμος Ηλιούπολης έχει χρέος να εμπλακεί ενεργά

n

στην τεχνική ωρίμανση του έργου της Αστικής Σήραγγας Ηλιούπολης, διεκδικώντας την

n

άμεση εκτέλεση ώστε να λυθεί το θέμα της υπερτοπικής κίνησης. Τούτο, όμως, θα πρέπει

n

να γίνει με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο, και με γνώμονα τη διασφάλιση (και αυτό

n

είναι το πιο σημαντικό) του κοινωνικού χαρακτήρα του έργου, λαμβάνοντας υπόψη τις

n

επιπτώσεις για την πόλη μας. Η συγκεκριμένη εμπλοκή έχει δύο όψεις: μια τεχνική και μια

n

χρηματοοικονομική – σχετιζόμενη με τον τρόπο υλοποίησης του έργου.

n

Ως προς το τεχνικό, θα πρέπει να αποτρέψουμε το σχεδιασμό περί διώροφης

n

κατασκευής, χωρίς δυνατότητα διέλευσης φορτηγών. Εάν γίνει κατ’ αυτόν τον τρόπο, τότε η

n

Ηλιούπολη θα καταλήξει μια απέραντη φορτηγούπολη.

nn

Ως προς τον τρόπο υλοποίησης, θα πρέπει να επιδιώξουμε η Αστική Σήραγγα να

n

υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο. Οποιαδήποτε άλλη μέθοδος, όπως ΣΔΙΤ ή Σύμβασης

n

Παραχώρησης, λόγω έλλειψης κρατικών πόρων, θα είναι καταστροφική για την Ηλιούπολη.

n

Όχι μόνο επειδή τέτοιες μέθοδοι συνεπάγονται επιβολή διοδίων (άρα extra κόστος για τον

n

δημότη), αλλά και επειδή θα αχρηστεύσουν de facto το έργο, επιτείνοντας εν τέλει το

n

πρόβλημα. Ποιος άραγε θα πληρώνει πρώτα διόδια στην υφιστάμενη Αττική Οδό, και μόλις

n

λίγα μέτρα αργότερα θα δέχεται να πληρώσει και δεύτερο αντίτιμο όταν θα μπορεί

n

κάλλιστα (έστω και με μια μικρή καθυστέρηση) να χρησιμοποιεί την εναλλακτική και

n

δωρεάν διαδρομή μέσω του κέντρου της πόλης μας;

nn

Εμείς, λοιπόν, θεωρούμε πως ο Δήμος Ηλιούπολης θα έπρεπε ήδη να έχει εκπονήσει

n

μελέτη με αυτά τα σενάρια, ακριβώς για να μπορεί να τα αντικρούσει πολύ πιο εύκολα και

n

να μην εμφανισθούν ως τετελεσμένα.

nnn

7. Το μεγαλύτερο τμήμα του ρέματος της Πικροδάφνης, στο ανοικτό τμήμα του, με ατυχή πρωτοβουλία του Δήμου στο παρελθόν, παραμένει ένας εγκιβωτισμένος οχετός, κόντρα στις σύγχρονες αντιλήψεις για ανάδειξη των αστικών ρεμάτων. Τί σκοπεύετε να κάνετε για την αποκατάστασή του;

nn

Η Πικροδάφνη είναι ένα από τα τελευταία καταφύγια της φύσης μέσα στον αστικό ιστό της

n

πόλης μας και η διαφύλαξή του αποτελεί επιτακτική ανάγκη. Απαιτείται, κατ αρχάς,

n

οριοθέτηση του ρέματος. Αποξήλωση της υπάρχουσας τσιμεντένιας διευθέτησης του

n

ανοικτού τμήματος του ρέματος και συνολική στο μήκος, εντός των ορίων της πόλης,

n

ανάπλαση με φυσικά υλικά, διαφυλάττοντας την υπάρχουσα πλούσια χλωρίδα και πανίδα.

nn

– Θα επιδιώξουμε την αντικατάσταση της υπάρχουσας κατασκευής από μπετό και

n

πέτρα με οικολογικές παρεμβάσεις με σεβασμό στο περιβάλλον, για τη συνολική

n

οριοθέτηση του ρέµατος της Πικροδάφνης στο τµήµα της Ηλιούπολης, από την οδό

n

Μαρίνου Αντύπα μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγµένης.

nn

– Στο ανοιχτό τµήµα του ρέματος προς τη λεωφόρο Βουλιαγµένης, υποστηρίζουμε

n

την οριοθέτηση του όπως προβλέπει η µελέτη της Περιφέρειας, δηλαδή την ήπια

n

οικολογική παρέµβαση αποκατάστασης.

nn

– Αναπλάθουμε τον περιβάλλοντα χώρο (διαδρομές πρασίνου – πεζοδρόμια) όπου

n

είναι άμεση αρμοδιότητα του Δήμου.

nn

Εν κατακλείδι, χρειάζεται να προωθηθεί μια εναλλακτική πρόταση που να περιλαμβάνει την

n

αποκατάσταση της κοίτης

nn

8. Τελευταίο αλλά ίσως με τη μεγαλύτερη σημασία: Η συμμετοχή των πολιτών περιορίζεται βασικά στην ψήφο στις δημοτικές εκλογές. Σκοπεύετε να εισάγετε διαδικασίες και θεσμούς συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας στις αποφάσεις που αφορούν την πόλη και τη ζωή μας;

nn

Η Δημοτική μας Κίνηση πιστεύει πως η μεγαλύτερη κακοδαιμονία της Τοπικής

n

Αυτοδιοίκησης είναι το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο που τη διέπει. Και αυτό το θέτουμε ως

n

προμετωπίδα του προγράμματός μας. Ένα πλαίσιο, ομιχλώδες, δίχως θεσμικά αντίβαρα και

n

που από μόνο του, όπως είναι δομημένο, οδηγεί αφενός σε αποκλεισμό της Κοινωνίας των

n

Πολιτών από τη λήψη αποφάσεων και αφετέρου σε πλήρη αδιαφάνεια.

nn

Θεωρούμε πως η πολιτική σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του

n

Δήμου Ηλιούπολης, μπορεί να παράγεται «από τα κάτω». Κατά την κατάρτιση των

n

προγραμματικών μας θέσεων, μας απασχόλησε πολύ το ερώτημα του τι μπορεί να κάνει

n

μια δημοτική αρχή και πώς το ζήτημα της πολιτικής αντιπροσώπευσης συνδέεται

n

οργανικότερα με νέου τύπου κοινωνικές διεργασίες, αλληλέγγυες, που ξεπηδούν σταδιακά

n

«από τα κάτω». Πώς, εν τέλει, εμείς οι ίδιοι μπορούμε να ενθαρρύνουμε κάποιες από

n

αυτές.

nn

Μέσα από το πρόγραμμά μας, λοιπόν, θέτουμε ως προτεραιότητα το μετασχηματισμό

n

των τοπικών θεσμών μέσα από τη συμμετοχή των ανθρώπων στις αποφάσεις που

n

επηρεάζουν τη ζωή τους, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους, με όλα

n

τα υπόλοιπα να ακολουθούν.

nn

Με αυτή τη σκέψη, φιλοδοξούμε να είμαστε στην ΗΛΙΟΥ-Πόλις, Ανθρώπινη Πόλη, μια

n

Δημοτική Κίνηση και Διοίκηση του Δήμου μας γνήσια αυτοδιοικητική, συμμετοχική και

n

ανοιχτή στα κοινωνικά κινήματα, έχοντας στέρεα σύνδεση με αυτά, και η οποία ταυτόχρονα

n

θα παρεμβαίνει τεκμηριωμένα στα όργανα του Δήμου, πρωτοπορώντας και

n

διαμορφώνοντας θέσεις και απόψεις στην τοπική κοινωνία. Μια κίνηση που οργανώνεται

n

οριζόντια και δημοκρατικά, πρωταγωνιστεί στα κινήματα πόλης, επεξεργάζεται

n

προωθημένες πολιτικές για τα αυτοδιοικητικά ζητήματα, λειτουργεί συμπεριληπτικά,

n

αντανακλώντας τις πολλαπλές ταυτότητες που συναντά κανείς στις σύγχρονες πόλεις, εν

n

τέλει προσπαθεί να αφυπνίσει συνειδήσεις.

nn

Προς το σκοπό αυτό εμπλοκής των συμπολιτών μας στην εν γένει «αυτοδιοικητική

n

διαδικασία»:

nn

i. Δημιουργούμε Πλατφόρμα Δημόσιας Διαβούλευσης με στόχο την ισότητα

n

πρόσβασης και τη μεγιστοποίηση της συμμετοχής ενδιαφερόμενων πολιτών και

n

φορέων στις αποφάσεις δημοτικών πολιτικών.

nn

ii. Δημιουργούμε ενιαίο και απλοποιημένο σύστημα αναζήτησης αποφάσεων των

n

συλλογικών οργάνων και των πάσης φύσεως κανονιστικών αποφάσεων («Δημοτική

n

Διαύγεια»).

nn

iii. Δημιουργούμε ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και οργάνωσης της Διοίκησης και

n

της επιχειρησιακής ικανότητας του Δήμου Ηλιούπολης. Η πλατφόρμα έχει σαν

n

στόχο την συγκέντρωση του συνόλου των απαραίτητων εκείνων πληροφοριών του

n

Δήμου που επιτρέπουν στο ανώτατο διοικητικό και πολιτικό προσωπικό την

n

παρακολούθηση της τρέχουσας κατάστασης του Δήμου, των έργων και των

n

εργασιών που επιτελεί.

nn

iv. Αναβάθμιση Λειτουργίας Δημοτικού Συμβουλίου: Τήρηση χρονικού ορίου

n

τοποθετήσεων, προκειμένου τα Δημοτικά Συμβούλια να έχουν συγκεκριμένη

n

διάρκεια. Ακόμη, τα ερωτήματα της αντιπολίτευσης να κατατίθενται εκ των

n

προτέρων και εγγράφως, με αντίστοιχη έγγραφη απάντηση της Διοίκησης. Κατ’

n

αυτόν τον τρόπο, γίνεται δυνατή η παρακολούθησή τους από τους πολίτες, και εν

n

τέλει, προωθείται η συμμετοχή τους.

nn

v. Οργανώνουμε πραγματικές και όχι διακηρυκτικού τύπου Συγκεντρώσεις Διαλόγου

n

σε γειτονιές της πόλης.

nn

vi. Εφαρμόζουμε σταδιακά το Συμμετοχικό Προϋπολογισμό για θέματα, γειτονιές και

n

στόχους. Ο θεσμός του συμμετοχικού προϋπολογισμού ή προϋπολογισμού των

n

πολιτών, πρέπει να κινείται στην κατεύθυνση της ανάληψης αποφάσεων

n

διαχείρισης για ορισμένα θέματα μέσα από αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες. Η

n

βασική μας πρόταση συνίσταται στη διάθεση του 20% του τεχνικού προγράμματος

n

του Δήμου στα έργα που θα υποδειχθούν απ’ ευθείας από τις συνελεύσεις

n

γειτονιάς ή τα τοπικά συμβούλια, και μπορεί σταδιακά να επεκταθεί και σε άλλες

n

δραστηριότητες (πολιτισμός, αθλητισμός κ.λπ.). Τα τοπικά συμβούλια είναι αιρετοί

n

εκπρόσωποι κάθε γειτονιάς, με διαδικασία εκλογής υπό την ευθύνη του

n

Δήμου, όπως μπορούν αυτές να σχηματοποιηθούν (π.χ. Αγία Μαρίνα, Αστυνομικά

n

κ.λπ.) που θα ασχολούνται με επιμέρους τοπικά προβλήματα σύγκλιση ανοιχτών

n

συνελεύσεων και κύρια με την προώθηση του συμμετοχικού προϋπολογισμού και

n

του ελέγχου της υλοποίησής του.

nn

vii. Προσπάθεια κατάρτισης του δημοτικού προϋπολογισμού με την οπτική, μεταξύ

n

άλλων, του φύλου (gender budgeting). Έτσι, εμπλέκονται μεγαλύτερα τμήματα της

n

κοινωνίες και προωθούνται πολιτικές ενσωμάτωσης «ετεροτήτων» και στην τοπική

n

κοινωνία.

nn

viii. Οργανώνουμε την ενημέρωση των πολιτών για τις δυνατότητες συμμετοχής τους με

n

τα νέα πολιτικά εργαλεία και για τη δυνατότητά τους να επηρεάζουν άμεσα και με

n

απλό τρόπο τα δημοτικά πράγματα. Καλλιεργούμε με κάθε μέσο την κουλτούρας

n

της συμμετοχής.

nn

ix. Διαδραστικό πρόγραμμα για τους πολίτες:  Χώρος στην Ιστοσελίδα μας

n

“sustainability ideas” –> give your idea –> vote it –> we analyze it –> realize it

n

.

n

x. Δημόσια ετήσια λογοδοσία της δημοτικής αρχής και διαφανής λειτουργία της.

n

Πλήρης ενημέρωση των πολιτών, τουλάχιστον μια φορά το χρόνο ανοικτά, όχι μόνο

n

για τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής, αλλά κυρίως για τους σχεδιασμούς πάνω

n

σε κάθε τοπικό ή οικονομικό θέμα. Τακτικοί απολογισμοί οικονομικής διαχείρισης

n

με συγκεκριμένα και αναλυτικά στοιχεία.

nn

Διαδώστε: